Barcelona

Verblijf
Activiteiten

HOOFDSTAD VAN CATALONIË

We doorkruisen Frankrijk volledig van noord naar zuid. Onze autocar passeert de volgende regio’s: Lorraine, Bourgogne, Rhône-Alpes en Languedoc-Roussillon. Met tussenovernachting in Nîmes of Montpellier. ‘s Anderendaags in de voormiddag rijden we langs de Middellandse Zee en steken de Pyreneeën over op weg naar Barcelona. Reeds in de Romeinse tijd was Barcelona de belangrijkste stad en haven rond de Middellandse Zee, dat is nu nog steeds zo. Ons centraal gelegen hotel ligt op wandelafstand van de belangrijkste bezienswaardigheden: de Ramblas, de vroeggotische kathedraal in de Barri Gotic, het park de la Ciutadella en de Eixample of Ensanche. Buurt met de modernistische gebouwen zoals de Sagrada Familia, La Pedrera, Hospital Sant Pau, Palau de la Musica, Palau Güell. En nog vele andere pareltjes zoals de Plaça Reial en de supergrote zeer gevarieerde ‘La Boqueria’ markt. Ook het Olympisch Stadion op de Montjuïc en iets verder het bedevaartsoord van de Zwarte Madonna in Montserrat worden uitvoerig bezocht en verkend. Onze terugrit verloopt langs de gekende snelwegen met tussenovernachting in Macon.

Centraal gelegen hotel

Verblijf in halfpension, beginnend met het avondmaal op dag 1 en eindigend met het ontbijt op dag 6.

Ons centraal gelegen hotel ligt op wandelafstand van de belangrijkste bezienswaardigheden: de Ramblas, de vroeggotische kathedraal in de Barri Gotic, het park de la Ciutadella en de Eixample of Ensanche.

Bezoeken

Voorzie een budget van maximum € 75 per persoon.

Kledij

Voorzie aangepaste kledij, wandelschoenen.

Documenten

Identiteitskaart (voor EU-burgers) en Europese ziekteverzekeringspas (gratis verkrijgbaar bij je ziekenfonds).

Munten

Euro.

Netspanning

220 V. Geen speciale stekkers nodig.

Activiteiten

Barcelona - 6 dagen

Programma- en hotelwijzigingen mogelijk • De aangegeven tarieven zijn richtprijzen.

Dag 1

Vertrek vanuit Diepenbeek en via Luik naar Luxemburg en de Franse regio Lorraine. We passeren de steden Metz, Nancy en Toul alvorens in de buurt van Dijon te komen. De grote Franse wijnstreken liggen nu rechts en links van de snelweg: de gekende Bourgogne wijnen van Nuits St Georges en Beaune gaan de Mâconnais wijnvelden vooraf en worden gevolgd door de Beaujolais streek. In Lyon steken we de Saone over en blijven nu de grote Loire rivier volgen langs de ‘fruit tuin’ van Frankrijk, tot Orange en hier volgen we rechts de A9 naar Spanje. Onze overnachting hier is in de regio Provence: Montèlimar, Orange of Nîmes.

Dag 2

We doorkruisen de regio: Languedoc-Rousillon en langs de kust van de Middellandse Zee rijden we naar de Pyreneeën waar de Frans-Spaanse grens ligt. In Spanje, nabij de stad Girona met het beroemde Dali museum, blijven we opnieuw de kusten van de Middellandse Zee volgen tot Barcelona, waar we rond 14.00 uur toekomen. Na een korte lunchpauze rijden we recht naar het centrum van de Catalaanse hoofdstad: Barcelona. Een eerste uitgebreid bezoek beginnen we bij de ‘tempel’ Sagrada Familia. Een enorme modernistische realisatie van architect Antoni Gaudi. Een uitgebreide verkennende bezichtiging of bewondering met veel uitleg rondom deze kerk zal ons wel duidelijk maken dat de inhuldiging eerst voorzien is voor het jaar... 2074. Nadien volgt een verkenning van het historische centrum Barri Gotic met de kathedraal, het bisschoppelijke paleis, het oude Romeinse Forum en het huidige stadshuis en provinciegebouw in de nabijheid van ‘Plaça del Rei’ en de ‘Plaça Reial’. Van hieruit verkennen we de diverse ‘Rambla’s tot het echte huidige centrum der stad nl. de ‘Plaça Catalunya’. Hierna gaan we naar ons hotel voor het avondmaal.

Dag 3

Barcelona: de hoofdstad van de deelstaat Catalonië staat (2013) op de eerste plaats ter wereld als congresstad. Dus wil dat ook zeggen dat er oneindig veel te zien en te bewonderen valt. De diverse stadswijken zoals: Barri Gotic, de renaissance Eixample, de oude havenwijk, het bergachtige Montjuic tot zelfs het verloederde ‘El Raval’ en de moderne uitbreiding langs de noordelijke zeekust zijn allemaal plaatsen om te bezoeken. De grote modernistische architecten zoals Gaudi i Cornet, Domènech i Montaner, Puig i Cadafalg en vele anderen hebben er pareltjes gebouwd. Maar ook de monumentale staatsgebouwen en musea naast de parken zoals ‘Parc de la Ciutadella’ en ‘Parc Güell’ zijn fantastisch. En nu maar uitkijken waar we het eerst aan beginnen.

Dag 4

In het prachtige berglandschap van het binnenland ligt Montserrat (= de gezaagde berg) één van Spanjes meest bezochte bedevaartplaatsen, ter ere van de “Zwarte Madonna met kindje”. De bergachtige wegen ernaartoe en de spectaculaire ligging van het klooster zijn een must voor iedereen die Catalonië bezoekt. Op onze terugweg over de Avinguda Diagonal (vroeger Avenida Generalissimo Franco) brengen we een bezoek aan de oude Joodse berg: Montjuic, waar in het verleden (1992) de Olympische Spelen plaatsvonden.

Dag 5

Alvorens Barcelona te verlaten brengen we nog een uitgebreid bezoek aan ‘Parc Güell’, een sprookjesachtig park vol fantastische gebouwen en tot de verbeelding sprekende fonteinen en relaxbanken door architect Gaudi, ter ere van zijn mecenas Güell. Tussen de berg Tibidabo, aan onze linkerkant en de Torre Agbar rechts rijden we de stad uit. Als we links van ons, in de Pyreneeën, een groot versterkt kasteel uit de Napoleontische oorlogen zien opduiken, zijn we reeds in de nabijheid van de Spaans-Franse grens: Le Boulou. Met de Middellandse Zee rechts en het gebied der Katharen links rijden we door deze mooie streek waar het stadje Rivesaltes ligt met zijn fijne zoete wijnteelt, en iets verder rechts liggen de uitgestrekte oesterkwekerijen van Sète. We passeren de steden Perpignan, Montpellier en Nîmes alwaar rechts van ons de Camargue ligt. Voorbij Avignon blijven we opnieuw de Rhône volgen via Orange, Montélimar en Valence tot Lyon. Overnachting in de Bourgogne regio.

Dag 6

Langs de gekende route van onze heenreis terug doorheen de Bourgogne en Lorraine naar Luxemburg en tenslotte door de Ardennen naar Luik en Diepenbeek. Onderweg wordt er regelmatig gestopt en is er gelegenheid tot lunch en/of avondmaal.