Veelgestelde vragen

  1. Algemeen
  2. Opstapplaatsen
  3. Verzekeringen
  4. Bagage
  5. Reisinformatie
  6. Annulering van de reis
  7. Sociale media
  8. Online reservaties
  9. Fietsvakanties

1. Algemeen

Mag ik mijn hondje meenemen in de autocar?

Neen. Het is helaas niet mogelijk om huisdieren mee te nemen op de autocar.

Blindengeleide- en assistentiehonden zijn uiteraard wel welkom op de autocar op vertoon van een Europees certificaat.

Hoe kan ik mijn reis reserveren?

Er zijn vier verschillende manieren om uw reis te reserveren: op ons kantoor, telefonisch, via e-mail of online via onze website.

Om u zo spoedig mogelijk te helpen vragen wij u de volgende gegevens bij de hand te houden wanneer u telefonisch, via e-mail of op kantoor uw reis reserveert: namen van de reizigers, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedata van de reizigers, een gewenste verzekering, de plaatsen in de autocar.

Moet ik een ondertekend exemplaar van de bestelbon terug aan het reisbureau bezorgen?

Ja. Om uw dossier te vervolledigen vragen wij u een ondertekend exemplaar van de bestelbon door te mailen of op te sturen per post.

Kan ik op voorhand mijn stoel in de autocar reserveren?

Ja, dat kan. U kan telefonisch, via e-mail en op kantoor uw voorkeurszitplaats doorgeven aan ons. Wij proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden, doch zijn wij afhankelijk van de beschikbaarheid in onze autocars. Een stoelreservatie is altijd gratis.

Een stoelreservatie is enkel mogelijk bij meerdaagse reizen en dus niet bij daguitstappen!

Een stoelreservatie is nooit bindend en kan dus steeds wijzigen. We proberen dit uiteraard zoveel mogelijk te vermijden.

Kan ik als minderjarige een reis boeken?

Ja, u kan een reis reserveren, maar u moet tijdens de reis in het bezit zijn van een attest van de bevolkingsdienst dat u alleen mag reizen.

Wanneer is een reis gegarandeerd?

Een reis is pas gegarandeerd van zodra u van ons de eindafrekening ontving. We maken deze ongeveer één maand voor de afreis op.

Kan ik drinken kopen op de bus?

Op de meerdaagse reizen kan u steeds drinken (warme en gekoelde dranken) op de bus aankopen. De bus stopt ook geregeld bij eetgelegenheden/tankstations waar u eten en drinken kan aankopen.

Eten in de vorm van kleine snacks (instantsoep, sandwiches*) is in de meeste autocars te verkrijgen tegen democratische prijzen.

*Het aanbod kan verschillen van bus tot bus.

Is er een hostess die het eten/drinken verzorgt op de bus?

Enkel op onze 10-daagse pendelreizen naar Spanje gaat er een hostess mee die jullie eten/drinken verzorgt.

Is er een toilet aanwezig in de autocar?

In de autocar is er een toilet ter beschikking voor uw comfort. Doch dient dit enkel in uiterste noodgevallen gebruikt te worden. De bus stopt regelmatig op plaatsen waar u naar het toilet kan gaan, iets om te eten of te drinken kan aankopen of roken kan.

Wat is het verschil tussen een luxe seat en een royal class seat?

Een royal class seat is een zitplaats met meer beenruimte in onze royal class-bussen. Deze bussen beschikken ook over een verstelbare rugleuning (75°), voet- en beensteunen, opklapbaar tafeltje en bekerhouder. Deze bussen worden ingezet voor onze 10-daagse reizen naar Spanje en Cattolica, alsook de skireizen naar Alta Badia en Saalbach.

Een luxe seat daarentegen is een zitplaats in een standaard ****-bus. Deze bussen beschikken over een voetsteun, voldoende beenruimte, verstelbare stoelen, opklapbaar tafeltje en bekerhouder.

Kan ik een reischeque/cadeaubon aankopen?

Ja, u kan gemakkelijk een cadeaubon via ons online invulformulier aanvragen via de website. Cadeaubonnen kunnen ook worden opgemaakt en afgehaald op kantoor.

Ze kunnen ook worden opgestuurd, na betaling van het volledige bedrag + verzendingskosten*.

*Deze verzendingskosten bedragen €3 (per gewone post) of €6 (per aangetekende zending).

2. Opstapplaatsen

Welke opstapplaatsen worden gehanteerd?

Voor meerdaagse reizen is er slechts één opstapplaats mogelijk: Industrielaan 7, 3590 Diepenbeek (aan onze kantoren).

Voor dagreizen naar Duitsland (behalve Trier) kan u ook opstappen op de volgende locaties: hoofdingang station Genk en de carpoolparking van Maasmechelen.

Voor de reizen naar Parijs en Groot-Brittannië kan u ook opstappen op een andere locatie, als deze op onze route ligt. Dit moet wel op voorhand nagevraagd en bevestigd worden door het kantoor.

Kan ik mijn wagen bij jullie parkeren?

Ja, u kan uw wagen op eigen verantwoordelijkheid bij ons parkeren gedurende uw verblijf in binnen- of buitenland. Deze gratis service moet niet op voorhand gereserveerd worden. De parking wordt ’s avonds afgesloten. Sleutelbewaring doen we niet.

3. Verzekeringen

Kan ik een verzekering afsluiten?

Ja, voor iedere meerdaagse reis kan u een verzekering afsluiten.

Voor daguitstappen is het helaas niet mogelijk om een verzekering af te sluiten.

Welke verzekering kan ik afsluiten?

U kan vier verschillende soorten verzekeringen bij meerdaagse autocarreizen afsluiten. U heeft de keuze tussen de volgende verzekeringen:

  1. Exclusive Europe Selection (2462)*: annulatie-, bijstands- en bagageverzekering is inbegrepen. Deze verzekering bedraagt 7,95% van de totale reissom. De minimumpolis bedraagt €45/polis.
  2. Annulatieverzekering (2463): u kan uw reis annuleren mits een geldige, medische reden (ziekte, ongeval of sterftegeval) tot en met de 2de graad (ouders, kinderen, broers/zussen, grootouders, kleinkinderen). Deze verzekering bedraagt 6,5% van de totale reissom. De minimumpolis bedraagt €25/polis.
  3. Travel Selection (2464)*: bijstands- en bagageverzekering is inbegrepen. Deze verzekering kost €3,30/dag/persoon. De minimumpolis bedraagt €25/polis.
  4. Bijstandsverzekering (2465)*: u bent verzekerd ter plaatse in het buitenland. Als u op uw vakantiebestemming naar het ziekenhuis moet, worden deze kosten achteraf terugbetaald. Repatriëring naar België, indien noodzakelijk, is tevens inbegrepen in deze verzekering. Deze verzekering kost €2,70/dag/persoon. De minimumpolis bedraagt €25/polis.

*Deze verzekeringen kunnen niet afgesloten worden voor meerdaagse reizen binnen België en Luxemburg.

Voor vliegtuigreizen kan u de volgende verzekeringen afsluiten:

  1. Annulatieverzekering (2463)
  2. Bijstandsverzekering (2465)
  3. Bijstands- en bagageverzekering world (2478)

Ben ik verzekerd op de autocar?

Ja, op de autocar is iedereen verzekerd.

4. Bagage

Welke bagage mag ik meenemen op de autocar?

Per persoon mag u maximaal 1 stuk bagage van maximaal 20kg meenemen. De afmetingen van de bagage mogen de volgende richtlijnen niet overschrijden: 75 cm hoogte, 48 cm breedte, 30 cm diepte.

Bij overtollig gewicht wordt er een toeslag van  €10/kilo gevraagd, dit dient onmiddellijk betaald te worden.

Mag ik ook handbagage meenemen op de autocar?

Ja, u mag per persoon één stuk handbagage meenemen op de autocar. Trolleys zijn niet toegelaten. Een rugzak, handtas of kleine reistas zijn wel toegelaten.

Mag ik een rolstoel of rollator meenemen op reis?

Iedere overtollige bagage moet op voorhand worden doorgegeven aan het kantoor en tevens bevestigd worden door hun. Zonder bevestiging van het kantoor mag u een rollator of rolstoel niet meenemen op de autocar.

Krijg ik geen bagagelabels meer op voorhand?

Neen, door het beperken van de overmaat aan papier, werken we tegenwoordig zoveel mogelijk via e-mail. Hierdoor is het niet meer mogelijk om u de bagagelabels op voorhand toe te sturen.

Wij voorzien voldoende bagagelabels in de vertrekhal, waar u uw bagage van de nodige labels kan voorzien. De dag van vertrek kan u deze dus nemen, schrijven en rond uw bagage doen.

5. Reisinformatie

Moet ik een voorschot betalen bij het reserveren van een reis?

Ja, u moet een voorschot van 30% betalen bij het reserveren van een autocarreis + eventuele verzekering. U heeft hiervoor maximaal 10 werkdagen de tijd. Wanneer het voorschot niet tijdig betaald wordt, zijn we genoodzaakt uw dossier met annuleringskosten te annuleren.

Bij vliegtuigreizen dient u een voorschot van 40% + eventuele verzekering te betalen.

Wanneer moet ik mijn eindsaldo betalen?

Ongeveer één maand voor de afreis maken wij de eindafrekening op. U ontvangt dan via mail of per post van ons bijkomende informatie betreffende uw reis (vertrekuur, bagagevoorschriften en nuttige informatie).

U dient dan het restsaldo te betalen. Ten laatste drie weken voor de afreis dient het volledige bedrag van de reis betaald te zijn.

Bij vliegtuigreizen moet u het volledige saldo uiterlijk 4 maanden voor de afreis betalen.

We sturen u voor de eindbetaling ook nog een betaalverzoek.

6. Annulering van een reis

Kan ik mijn reis omboeken?

Ja. Tot één maand voor de afreis kan u uw meerdaagse autocarreis omboeken. Hiervoor vragen we wel een éénmalige wijzigingskost van €50/dossier.

Een andere optie die u ook heeft, is een naamswijziging, dit kan voor autocarreizen kosteloos.

Wat als er niet voldoende deelnemers zijn of De Zigeuner de reis moet annuleren?

Als wij het minimum aantal deelnemers niet bereiken, moeten wij de reis helaas annuleren. U ontvangt dan van ons een annuleringsmail of -brief. Ten laatste één maand voor de afreis verneemt u van ons of de reis al dan niet kan doorgaan. Als de reis doorgaat, ontvangt u van ons de eindafrekening, als ze jammerlijk toch geannuleerd moet worden ontvangt u van ons een annuleringsbericht.

Heb ik een verzekering nodig als Reizen De Zigeuner de reis annuleert?

Neen. U heeft geen verzekering nodig als wij de reis annuleren.

Krijg ik mijn geld terug als Reizen De Zigeuner de reis annuleert?

U heeft de keuze tussen de volgende opties, wanneer wij de reis annuleren:

- Wij betalen u de volledig betaalde reissom terug, inclusief eventuele verzekering.

- U kan kosteloos omboeken naar een andere reis naar keuze.

Ik heb geen verzekering, maar wens mijn meerdaagse reis toch te annuleren, wat kan ik doen?

U kan de reis omboeken, mits een éénmalige wijzigingskost van €50/dossier. Dit kan slechts tot één maand voor de afreis.*

Een naamswijziging is tevens mogelijk en gratis.*

Als deze opties niet mogelijk zijn, zijn de volgende annuleringsvoorwaarden van toepassing:*

- Bij annulatie door de reiziger vanaf de inschrijvingsdatum tot en met 61 dagen voor vertrek verliest de reiziger het voorschot met een maximum van € 75/persoon.

  • Bij annulatie vanaf 60 dagen voor vertrek verliest de reiziger 30% van de reissom.
  • Bij annulatie vanaf 45 dagen voor vertrek verliest de reiziger 50% van de reissom.
  • Bij annulatie vanaf 30 dagen voor vertrek verliest de reiziger 75% van de reissom.
  • Bij annulatie vanaf 21 dagen voor vertrek verliest de reiziger de volledige reissom. 

Het (eventuele) verzekeringsbedrag bent u altijd kwijt, wanneer het dossier geannuleerd wordt.

*Deze regels zijn enkel van toepassing voor autocarreizen!

Ik heb een medische reden en wens mijn reis te annuleren, krijg ik het volledig betaalde bedrag terug van de verzekering?

Als u een geldige, medische reden heeft, dan wordt het volledige bedrag, op uitzondering van de verzekering terugbetaald.

Kan ik mijn reeds geboekte dagreis nog annuleren?

Annuleringen van daguitstappen zijn mogelijk tot en met 6 dagen voor vertrek, op uitzondering van dagreizen waarbij tickets of maaltijden reeds gereserveerd werden.

Als u de uitstap reeds betaald heeft, dan schrijven we voor u een waardebon uit. Deze bon is één jaar geldig.

7. Sociale media

Kan ik mijn zelfgemaakte foto’s doormailen of aan jullie bezorgen?

Ja, we ontvangen graag eigen foto’s. U mag deze doormailen naar het volgende e-mailadres: facebook@dezigeuner.com 

Gelieve hier dan ook duidelijk bij te vermelden dat we deze foto’s op onze website en sociale media mogen gebruiken.  

Hoe kan ik mij inschrijven voor de nieuwsbrief?

U kan zich heel eenvoudig inschrijven voor onze nieuwsbrief door een mailtje te sturen naar nieuwsbrief@dezigeuner.com met uw naam, voornaam en e-mailadres.

8. Online reservaties

Waarvoor staat het veld “voorkeur transport”?

Hier kan u aangeven waar u graag in de bus zou willen zitten. Wij doen er alles aan om aan uw voorkeur te voldoen, doch zijn wij afhankelijk van de beschikbaarheid van onze autocars.

Wat is het verschil tussen een tweepersoons- en een twinkamer? 

Een tweepersoonskamer is een kamer met één groot tweepersoonsbed. Een twinkamer daarentegen is een kamer met 2 aparte bedden.

Wat is een “reservatie in aanvraag”?

Een reservatie in aanvraag is een reservatie die nog eerst door het kantoor bevestigd moet worden. Dikwijls is dit het geval in de volgende gevallen: de reis is binnen minder dan één maand, waardoor de kamer in het hotel aangevraagd moet worden of u heeft geen standaardkamer (tweepersoonskamer) nodig.

Wij zullen de kamer voor u aanvragen na uw reservatie. Dit proces kan enkele werkdagen in beslag nemen, aangezien we afhankelijk zijn van de hotelier/tussenpartner.

Wij zullen u tijdig informeren betreffende uw aanvraag.

U kan deze reservatie dus perfect via onze website afhandelen, ook al verschijnt de pop-up dat de reservatie in aanvraag valt.

Wat is Mollie?

Mollie is ons online betalingssysteem. Dit is een veilig platform, waar u in alle vertrouwen uw reis kan betalen.

Moet ik onmiddellijk betalen wanneer ik online mijn reis wil boeken?

Bij iedere online reservatie moet u onmiddellijk het voorschot betalen. U wordt hiervoor doorverbonden naar onze betaalpartner, genaamd “Mollie”. Wanneer u de betaling niet onmiddellijk uitvoert, dan zal de reservatie automatisch geannuleerd worden.

Hoe moet ik inloggen op “mijn account” via de website?

U kan gemakkelijk via onze website betalen, uw persoonlijke gegevens aanpassen of uw aankomende/afgelopen reservaties raadplegen. U kan dit opvragen door de volgende stappen te volgen:

  1. Kies bovenaan op de knop “mijn account”
  2. Duid de functie “reservatienummer” aan
  3. Geef uw reservatienummer (po-nummer/dossiernummer, bestaande uit 5 cijfers zonder de slash en het cijfer erachter), achter- en voornaam in.
  4. Klik op de knop “aanmelden”

U bent nu aangemeld in uw persoonlijk dossier. Via de knop “openstaande betalingen” kan u met een betaalkaart (debet- of kredietkaart) betalen.

9. Fietsvakanties

Wanneer worden de fietsen geladen?

Bij alle fietsreizen worden de fietsen de dag voor het vertrek geladen in de fietsaanhangwagen. Dit gebeurt steeds tussen 17u30 en 18u00. Bij fietsreizen naar Spanje is dit anders. Dan worden de fietsen twee uur voor het vertrek geladen.

Mag ik mijn fietsen ook op de vertrekdag inleveren?

Ja, dit kan als u buiten Limburg woont. Dit dient u bij reservatie te vermelden zodat er rekening mee gehouden kan worden. In dat geval wordt u samen met uw fiets één uur voor het vertrek verwacht om deze in te leveren.

Kan mijn koersfiets mee?

Ja, koersfietsen en mountainbikes kunnen geladen worden in de fietsaanhangwagen.

Kan mijn elektrische fiets mee?

Ja, elektrische fietsen kunnen tevens geladen worden in de fietsaanhangwagen. Denk er wel aan om de batterij vooraf te demonteren. U kan de batterij als extra bagage meenemen.

Moeten de fietstassen van de fietsen afgehaald worden voor het inladen?

Om het inladen van de fietsen te vergemakkelijken vragen wij u om de fietstassen op voorhand van de fietsen af te halen. Ook drinkbussen, fietscomputers, fietspompen, fietsmandjes, lange fietsspiegel en alle losse onderdelen die hinderlijk zijn bij het laden van de fietsen dienen op voorhand te worden afgenomen. Deze kunnen meegenomen worden als extra ruimbagage.

Hoe worden de fietsen vervoerd?

De eigen fietsen/e-bikes worden met veel zorg en op een veilige manier vervoerd in onze speciale nieuwe aanhangwagens.

Gaat er een gids mee?

Ja, iedere fietsvakantie is voorzien van een reisbegeleider.

Hoe worden de fietsroutes aangegeven?

De fietsroutes worden aangegeven door onze fietsstickers ter plaatse. Iedereen ontvangt van elke rit een beschrijving met de voornaamste bezienswaardigheden. Iedere fietstocht wordt uitvoerig beschreven. Alle details, toeristische informatie en routebeschrijvingen worden ’s avonds tijdens de briefing door onze fietsbegeleider besproken.

Fietsen we individueel of in groep?

We fietsen niet in groep, maar individueel of in kleinere groepjes. Iedereen bepaalt zelf het eigen tempo, alsook het vertrek- en aankomstuur.

Wat als ik pech heb onderweg?

Bij fietspech of -ongevallen staan onze gids en chauffeur indien mogelijk u steeds ter hulp. U ontvangt de contactgegevens van onze collega’s ter plaatse. Zij zullen zo spoedig mogelijk hulp proberen te bieden. Kleine reparaties kunnen door hen worden uitgevoerd.

We raden u tevens aan om op voorhand uw fiets te laten nakijken door een fietsenmaker om pannes en dergelijke te voorkomen. Daarnaast is het handig wanneer u een eigen fietspomp en bandenreparatiekit meeneemt!

Is het ook mogelijk om een fiets te huren?

Nee, u dient voor uw eigen fiets te zorgen. Wij doen niet aan fietsverhuur.

Bij de fietsreis naar Parijs in augustus is het niet mogelijk om een eigen fiets mee te nemen. Hier voorzien we huurfietsen in de stad. Deze worden bij boeking gereserveerd. Hierbij is het huren van elektrische stadsfietsen ook mogelijk, mits een meerprijs.

Zijn er verschillende niveaus van fietsreizen?

Ja, elke fietsrit bevat een bepaalde moeilijkheidsgraad. Deze werden opgenomen in onze fietsbrochure. Dit varieert van vlakke fietstochten zonder hellingen tot fietstochten voor ervaren wielertoeristen.

Kan ik een verzekering afsluiten voor een fietsreis?

Ja, het is mogelijk om het standaardpakket van verzekeringen af te sluiten bij reservatie. Wij bieden geen aparte fiets- of diefstalverzekering aan. We raden u wel aan er ééntje af te sluiten bij uw privéverzekering.

Zijn de fietsen verzekerd tijdens de busrit?

Wanneer de fietsen zich in de fietsaanhangwagen bevinden zijn deze bij ongevallen of diefstal (uit de fietsaanhangwagen) voor een beperkt bedrag verzekerd. Het fietsen zelf gebeurt op eigen verantwoordelijkheid.

top